Az Új mutánsok, avagy Sok hűhó Daniért

Van, mikor edzeni kell a testet és lelket egyaránt, szolgálva azt, hogy erősödjön a fizikai és a mentális erőnk, hogy a később jövő terheket, immáron megerősödve, mind könnyebben tudjuk elviselni. Nos, Az új mutánsok ilyen szempontból a filmvilág tökéletes fitnesz és spirituális edzője, mert ezt követően valóban már (szinte) mindent el fogsz tudni viselni.

A Marvel Univerzum újabb szegmensét megnyitó, immáron a Disney-birodalom berkeiben csücsülő 20th Centuries az X-men galaxisba vezérel el minket, de a jól ismert karakterek helyett egy új, tini csapat szárnypróbálgatásait láthatjuk. Az első lépés mindig nehéz, de hogy ennyire… Mert itt semmi nem működött.

A tinédzser lány, Dani egy szörnyű katasztrófa során elveszíti a családját (meg az egész kis faluját), s ezt követően bekerül egy zárt, kórháznak látszó objektumba, ahol vizsgálni kezdik (jól figyelj: egy szigorúan őrzött objektumban egyetlen egy kiszolgáló személy van), mondván, különleges képességei vannak és ahová hasonszőrű ifjakkal van bezárva. Természetesen rejtélyek övezik a létesítményt, s ahogy az lenni szokott, elszabadul a pokol.

Nehéz szülés volt Az új mutánsok, több éven át halasztották a filmet (talán jobban is jártunk volna, ha azt végleg megteszik, mert akkor a rajongói remények szépek maradhattak volna), s számos botrány is övezte – művészi koncepciók ütköztek (ennek nem sok eredményét látjuk), gondok voltak a forgatókönyvvel (ezt viszont maradéktalanul tapasztalhatjuk), s újra, meg újra kellett vágni az egészet (talán többet is hagytak meg a kelleténél).

Önmagában, ahogy azt az előzetesek is sugallták, egy darkos stílusú, már-már horrorba csapó képregényfilmmel nem lett volna gond, sőt, érdekes koncepciónak tűnt, pláne a szuperhősök világában. A drámaibb hangvétel ígérete is kecsegtetett némi plusszal, láthattuk, a Logan esetében ez mennyire jól működött. Érdekesnek ígérkezett a zárt, klausztrofóbiás környezet is, különösen, mert szeretjük az Alient és a Dolog című klasszikust. És ezekbe bele is vág Az új mutánsok, csakhogy a sok-sok faragásnak köszönhetően a díszgerenda helyett fogpiszkáló lett… De még azt is elböszméskedték. Csapong a stílusok között, drámainak nem elég drámai, horrornak nem elég ijesztő, darkosnak túl light.

Koncepcióról tehát nem nagyon beszélhetünk a végeredmény láttán, de talán a szuperhős jelleg megmenti és kapunk egy látványos végkifejletet. Ha erre vársz, akkor csalódni fogsz. Semmilyen superhero-feeling nem érződik a filmen, mondhatnánk a Marvel Univerzum szégyene, de a látványorgiában sem lesz részünk, hiszen borzalmas a CGI (a közel két évtizede használt algoritmusok köszönnek vissza), közhelyes, néhol röhejes a vizuális hatás és a végső összecsapásból a 100 vágás/másodpercnek, a borzalmas operatőri munkának, továbbá annak a koncepciónak köszönhetően, hogy az egész sötétben játszódik (érted: látványfilm sötétben!) az égvilágon semmit nem látni belőle.

Színészi játékról sem nagyon beszélhetünk, mert az sincs. A casting maximum optikai tuning értékkel bír egy-két szereplő esetében, a Trónok harca kiscsaja meg teljesen kilóg az egész stábból. Egyetlen gyakorlottabb színész Alice Braga (Ragadozók, Végrehajtók), de a szerepe szinte semmi.

Píszí-faktor viszont van rendesen: bizonyára az újonnan meghirdetett Oscar-szabályokat már hallhatták (fogunk róla értekezni, de csak objektíven), mert indokolatlanul találkozunk nemzetiségi színkavalkáddal (ezzel alapvetően nincs baj, csak nincs funkciója!), de szembesülhetünk a sarjadó leszbikum szépségeivel. Ez utóbbira több hangsúlyt fektettek, mint a történetre.

Kérem szépen, ez így olyan kevés, mint áfás számla az építőiparban!

Ez egy tákolmány, gyalázat: a mozi varázsából semmit nem kap a néző, a szórakoztató faktor igen csekély.

Nem tudom, hogy mi kerülhetett 67 millió dollárba (összehasonlításképpen: a Greyhound 50 millióba került, az felsorakoztatta az A-listás Tom Hankset, néhány ismertebb mellékszereplőt, nagyon jó díszleteket, s korrektnél több, bár némely esetben kritizálható látványelemeket), de érdekelne a könyvelő elérhetősége.

Sokszor mondják, hogy ne higgy a kritikusoknak! Most ne kételkedj: bízz meg bennük nyugodtan, s kerüld el ezt a filmet.

Végszóként csak annyit: a stáblista végét ne várd meg, nyugodtan menekülj a nézőtérről, az alkotók (?) névsorát követően nem lesz plusz jelenet, az után nincs semmi. Akárcsak az azt megelőző 94 percben. Ha nem hallgatsz ránk, mi szóltunk. Csak így: objektíven!

Adatlap:

Eredeti cím: The New Mutant

Év: 2020

Játékidő: 94 perc

Műfaj: képregényfilm, thriller, dráma, szuperhős

Nemzetiség: USA

Rendezte: Josh Boone

Író: Josh Boone, Knate Lee

Fényképezte: Peter Deming

Zene: Mark Snow

Főbb szerepekben: Alice Braga, Anya Taylor-Joy, Maisie Williams, Charlie Heaton, Blue Hunt

Képek forrása: imdb.com