Családi SZJA-visszatérítés 2022

Nagy érdeklődést keltett Orbán Viktor miniszterelnök kijelentése arról, hogy a járvány terheinek enyhítése végett jövőre visszakapják a befizetett adójukat azok, akik gyermeküket nevelik. Találgatások százai-ezrei jelentek meg az interneten, s nyilván az olvasóközönség is már gondolatban előre elköltötte azokat az összegeket, melyeket saját számításai szerint kézhez kap.

Mi azt mondjuk: objektíven, legyünk figyelmesek és próbáljuk meg pontosan értelmezni a bejelentést, nehogy félreértés legyen. Mondhatnánk, az ördög a részletekben rejlik, de mivel nyilvánvalóan segítő lépésről van szó, mert tény, hogy a gyermeküket nevelők valóban óriási terheket cipelnek (kompenzálva persze azzal a megfizethetetlen élménnyel, hogy van családjuk), fontos, hogy elemezzük az információkat, amiket eddig tudunk, nehogy valaki félinfók vagy elképzelt valóság miatt csalódott legyen.

Vegyük sorba a miniszterelnöki bejelentés részleteit, legalábbis azt, amit tudunk:

  1. Az szja-visszatérítésre akkor fog sor kerülni, ha idén a GDP növekedése eléri az 5,5%-ot. Ez nyilván a 2021. és a 2020. év gazdasági teljesítményének összehasonlításában mérhető. Alapvetően jó hír az, hogy a gazdasági elemzők szerint ez megvalósulhat, tekintve, hogy 2020-at elvitte a válság, de az is tény, hogy az idei év első fele sem volt az a nagy pörgés, ugyanakkor az infláció, valamint az a tény, hogy válságok után ugrásszerűen szokott a gazdaság felpörögni, jó reményekkel tölthetik el a várakozókat.
  2. A befizetett adó visszatérítését említette a miniszterelnök. Ez azt jelenti (póriasan): amit idén befizettünk szja-címen, azt kapjuk vissza. Tehát nem egészen úgy kell számolni, hogy a bruttó bérünk teljes 15%-át visszakapják az érintettek, mert a családi adókedvezmény mértéke nem jelentkezik adókifizetésként, tehát ez a rész nem befizetett adó. A családi adókedvezmény mértéke tehát – a jelenlegi információk szerint – nem képezi a majdani visszatérítés alapját.
  3. A miniszterelnöki bejelentés felső limitet is említ: a visszatérítés nem haladhatja meg az átlagkeresők által fizetendő szja-befizetés összegét. Tehát lesz egy visszatérítési plafon. A KSH legfrissebb adatai szerint ez 2021. január és március között 420200 Ft volt.

Példa: Ha kiindulunk a 420200 Ft-os átlagbérből, akkor a visszatérítés plafonja 420200 Ft *0,15*12 = 756360 Ft, azaz a mostani átlagbér alapján maximum ennyi lehet a visszatérítés.

Kérdés persze az, hogy az átlagkeresetet szempontjából mi lesz a kiindulási bázis adat: a 2021. évre kiszámított átlagkereset (ez tűnik a leglogikusabbnak) vagy egy adott időpontban (pld. a 2021. december végén) megállapított átlagkereset (ennek kevésbé látjuk az esélyét).

  1. A bejelentés visszatérítésről rendelkezik: ami profán módon egy egyösszegű visszafizetést feltételez, ám akár további adókedvezmény, adómentesség vagy részletfizetés formájában is meg lehetne valósítani, de a miniszterelnöki döntésből az első módra lehet leginkább következtetni. Ennek megvalósítását illető részletek tekintetében még nincsenek egyéb információk, egy dolog biztos: a KSH-nak, a munkáltatóknak és az adóhatóságnak is fel kell pörgetni a teendőit, mert jelenleg az aktuális adóbevallást május végéig kell eszközölni, igaz, a munkáltatóknak az adóbevalláshoz szükséges adóügyi igazolásokat január 31-ig kell kiadnia. Ha a programot a jövő év első negyedévében akarják végrehajtani (ez is erősíti az egyösszegű visszafizetési módot), az úgyszintén az egyszeri visszafizetési módon történő végrehajtást erősíti.
  2. Fontos, hogy a gyermeket nevelőket érinti a bejelentés. Ez – ismerve a törvényi előírásokat, illetve azokból véve az analógiát – nyilvánvalóan a gyermeküket saját háztartásukban nevelő, lényegében családi pótlékra jogosult személyeket érintheti. Ez esetben felmerül pár gondolat: mi a helyzet az osztott családi pótlékosokkal, az a szülő is érvényesítheti-e ezt a visszatérítést, aki egy háztartásban él-e a gyermekével, de nem érvényesíti sem a családi pótlékot, sem a családi adókedvezményt, igénybe veheti-e az is, aki gyermekétől külön él, de tartásáról egyébként pld. tartásdíj formájában gondoskodik. További kérdés még, hogy meddig gyermek a gyermek? Amíg családi pótlékra jogosult? Amíg önálló keresettel nem rendelkezik? Mi van az egészségi okokból tartósan keresőképtelen, de már nagykorú gyermekekről? Ezek a részlet-, de amúgy rendkívül fontos és húsba vágó kérdésekre adott válaszok még ismeretlenek, ám ezekre ugyanúgy figyelnünk kell.

A fentiek alapján a következő képlettel tudunk segíteni:

Összefoglalva az eddig bejelentett információkat, ezeket tudjuk segítség, információ és kapaszkodó gyanánt nyújtani számotokra. Sok még a bizonytalanság, nyilvánvaló, hogy a részletszabályok majd választ adnak minden kérdésünkre. Mindezeket azért is tartottuk fontosnak, hogy reálisan, ne pedig a vélt vagy valós elvárásotok szerint kezeljétek a kérdést, mert abból csak felesleges bosszankodás lesz, holott elmondható: már szóltak mindenről.

Tény viszont, ez a gesztus nagy segítséget jelenthet az érintettek számára, hogy mennyire jó vagy rossz ez a kb. 500 milliárd forintnyi tételt igénylő lépés, nem tisztünk megítélni, de az biztos: ahol gyermek van, ott jól jön a segítség.

Addig is, mi figyelemmel kísérjük a részleteket és értesítünk benneteket. Ahogy szoktuk: Objektíven!

Képek forrása: pixabay.com