Fáradtabb közérzet kávézás után? Ez áll a háttérben

Egymás után isszuk literszámra kávét és még sincs élénkítő hatása? Nem az elfogyasztott kávéban lehet a hiba Kasai Natsuo japán táplálkozási szakértő szerint. A kávéról a frissítő, élénkítő hatás él a köztudatban, azonban gyakran pont ellenkező hatást tapasztalhatunk: a fekete nedű inkább álmossá és szétszórttá tesz. Emögött számos élettani ok áll, de ezt főként erős vízhajtó hatása generálja. Ha az elvesztett nedvességet nem pótoljuk gyorsan, akkor a vízhiányos állapot hatásait tapasztalhatjuk, ami fáradtsággal, a mentális teljesítmény romlásával és koncentrációhiányként jelentkezik. A lecsökkent víztartalom miatt a vér sűrűbbé válik, kevésbé gyorsan szállítja az oxigént, a táp- és salakanyagokat, emiatt szó szerint belassulunk.

A vízhajtó hatást a kávé koffein nevű alkaloidája fejti ki azáltal, hogy blokkolja agyunkban az adenozin nevű ingerületátvivő molekulát, ami fontos szerepet játszik az alvás és ébrenlét ciklusainak szabályozásában. A koffein pont ezt a kényes egyensúlyt borítja fel, és minél jobban hozzászokik a szervezet, annál többet kell belőle bevinni idővel a kívánt hatáshoz, ami hosszú távon már egészségtelen lehet. A rendszeres kávéivás mellett szól, hogy mértékkel fogyasztva – kutatások szerint napi 2-3 csésze még egészséges mennyiség – az emberek nagy része ebből a régóta közkedvelt frissítőből fedezi napi antioxidáns bevitelének nagy részét, ami rákmegelőző és a keringési rendszert védő hatása miatt kiemelten fontos. Sokak vélekedése szerint a tejjel hígított kávé ereje gyengébb, a tej mintegy pufferként viselkedik. Ez a kutatások szerint nem éppen így van, pont, hogy még jobban ráerősít a bódító hatásra, amiről a tejben található különböző opiátmolekulák tehetnek, illetve a tej magas zsír- és szénhidráttartalma további kalóriákkal terheli meg a szervezetet, amelynek több energiájába kerül annak lebontása, ezzel is az álmosságérzetet növelve.

Forrás: femcafe.hu
Kép forrása: shutterstock.com