Fogyás a cél? Akkor irány az ágy!

Ha a testsúly csökkentése az elhatározás célja, szinte mindig az étrend és a testmozgás fontossága hangzik el a jótanácsok között, azonban ritkán merül fel, hogy a szervezet pihentségi foka, az alvás is kiemelt tényező. Pedig az életünk harmadát kitevő éjszakai regenerálódási tevékenységünk egyenlő fontossággal bír a súlymegőrzésnél és szoros kapcsolatban áll a testzsírszázalék mennyisége és az elhízás kockázatával. A felnőttek átlagos alvásigénye 7-9 óra naponta, azonban modernkori túlhajszolt, rengeteg ingerrel terhelt társadalmunkban már egyre kevesebben enged(het)ik meg maguknak ezt a szükséges időt. Egy most publikált kutatási eredmény szerint, ha egy kéthetes periódus alatt naponta csak 5-5,5 órákat engedünk meg magunknak pihenésre, emellett kalóriaszegény étrendünk van, és heti több alkalommal testmozgást is végzünk, a fogyás hatékonysága kevésbé hatékonyabb, mint amikor 8-8,5 órát alszunk, ráadásul a hét közben elvesztett órák negatív hatását egyáltalán nem ellensúlyozza a hétvégi „pótalvás” sem.

Több kutatás is megállapította azt, hogy az alváskorlátozás megnöveli a szervezetben a két fontos étvágyhormon közül a ghrelin (ami csökkenti az étvágyat), és csökkenti a termelődő leptin (amely teltségérzetet okoz) szintjét. Ez a rossz kombináció növelheti az ember étvágyát, megnehezítve ezzel a kalórialimitek betartását, és magában hordozza, hogy többet együnk a kelleténél. Ez megmagyarázhatja, azt, hogy az alváshiányos emberek miért nassolnak gyakrabban, és miért preferálják inkább a szénhidrátban gazdag ételeket azokhoz képest, akik eleget alszanak. Emiatt az étvágyhormonok nem kielégítő mennyiségű alvással kedvezőtlen irányba terelt változásai a táplálékbevitel egyensúlyát könnyen felborítják és ezáltal súlygyarapodást eredményeznek, vagyis a felszaladt kilók leküzdése sokkal nehezebb lesz még intenzív mozgással is. Ennek a veszélynek a kiküszöbölésére fontos figyelni a zavartalan, kellő mennyiségű és minőségű (legalább 2 órányi, mély szakaszban töltött) alvásra, ha célzott súlyvesztésre szántuk el magunkat.

Forrás: origo.hu

Kép forrása: pexels.com