Halálos iramban 9, avagy Meseautók

Kevesen merték gondolni, hogy amikor debütált a Halálos iramban című produkció, kerek 20 esztendő alatt franchise-zá növi ki magát, sőt, a sorozat egyes epizódjainak bemutatója eseményszámba megy. Mert bizony ez történt és Vin Dieselt (és az azóta elhunyt Paul Walkert egyaránt) világsztárrá tette, pedig nem volt olyan egyszerű az indulás. A filmek lényegében f****szméregetést lóerő-berregetéssel illusztráló alkotások faékegyszerű történeteket meséltek el, melyek keretében kezdetben illegális autóversenyeket, majd egy koncepcióváltásnak köszönhetően krimi-akció szálakat állítottak középpontba. Nem mondható el, hogy érdemében minőségi alkotásokat kaptunk, de tény, hogy a közönség szerette, annak ellenére, hogy a franchise a harmadik epizóddal majdnem bebukott. Ennek ellenére, egy idő után már a milliárdos bevételt is meghaladták a produkciók, igazán kulttá az abból fakadó morbid kíváncsiság tette őket, hogy Paul Walker tragikus és szörnyű halált hal, így a nézők is tódultak hetedik epizódra, hogy megtudják, mi lesz a filmbéli karakter sorsa.

Az azóta spin off-ot is megélt franchise idén a kilencedik epizóddal köszönti a nézőket, ami szintén egy akciótörténetet mesél el: a Torreto-famíliának küldetésre kell indulnia, melynek hátterében egy kelet-európai zsarnok áll, s előkerül a Vin Diesel által alakított főmacsó eddig nem látott öcsikéje is.

Mint mondtuk, semmi bajunk az egyszerű sztorikkal, imádjuk az akciókat is, persze, ha azok jól vannak tálalva. A Halálos iramban 9 nem ilyen, sőt, szinte mindent felsorakoztat, amit gyűlölünk egy filmben.

A szereplőgárdáról csak annyit, hogy hiába az ismert nevek, a rajzfilmekből ismert Menő Manó is többdimenziós figura hozzájuk képest. Igénytelen, más akciófilmekből már-már közhelyesen használt egysorosok, szigorú tekintetek, macsó-hérószi pózolások, übercoolnak látszó beállások sorozata, s természetesen a „veszélyes-vagyok-mint-az-elszabadult-kombájn-a-búcsúban” keménykedések mellett a kötelező Humor Heroldok is jelen vannak, akik inkább nyitják ki zsebünkben a bicskát, mintsem hogy megnevettessenek minket.

Jól láthatod, színészi játék nincsen. Szegény Vin Diesel (szegény a frászt, jó lét kapott ezért a förtelemért) álmos tekintettel bámulja végig a játékidőt, s a kamera végig demonstrálva hirdeti, hősünk duzzad az erőtől, ám láttán mégsem Rambo jutott az eszembe, hanem az, hogy kérjek tőle két kiló bélszínt. Az ellenlábas öccsét alakító John Cena vonásait mintha gyalogsági ásóval faragták volna, mentségére szóljon, hogy ő nem színész, hanem pankrátor, de akkor sem tudjuk a hiteltelen érzelemmentesség ilyen magasiskoláját megbocsátani neki, elvégre őt sem minimálbérben fizették ki. A többi színésztől sem kaptunk agyf@szt csak azért, mert benne voltak a moziban, sőt: Charlize Theront, Kurt Russelt és Helen Mirrent sosem éreztük ennyire feleslegesnek ebben a történetben.

Persze, ha beszélhetünk történetről, mert van valami alibisztori ez igaz, de az is tény, hogy az is azért van, hogy kitöltsék az űrt két száguldás között, benne egy bratyó-öcsi ellentéttel (aminek hátterét flashbackekből ismerhetjük meg, hogy a jelenben kapjunk “a család az első” és “a megtévedt bárány” tanulságokat), a lényeg: menj A-ba, bőgesd a motort, aztán menj B-be, ott legyen egy kis motorbőgetést, hogy aztán C-be menj, hogy bőgesd megint a motort. És még az űrbe is eljutunk. Bizony ám! Rakétával felszerelt kocsival szállnak az űrben, miközben feleslegesen szóf**ó Humor Heroldjaink szkafandert mélytengeri búváröltözékkel improvizálnak úgy, hogy azt még Pirx pilóta is megirigyelte volna.

Sebaj, majd a látvány! – vigasztalhatnátok minket, de nem tudtok, mert az is rossz. A folyamatosan pásztázó kamera ahelyett, hogy nagytotálokkal elbűvölne, pusztán közönyt gerjesztenek a nézőben, annyira túlhasználják őket, a CGI-trükkök pedig borzalmasak: varázslat helyett a látottaktól való elidegenedést eredményezik, nemcsak kivitelükben (mert az is T@sco gazdaságos lett), hanem koncepciójukban egyaránt, hiszen tagad mindent, ami fizika, így minden hiteltelenné válik azzal, hogy Mátrixot akarnak a filmek egyfolytában játszani. Jegyezzék meg: Mátrixban volt értelme a szürreális kameratrükköknek, mert a fizikatagadás a történet szerves koncepciója volt (nem e világban élünk, így szabályai felrúghatók), ellenben a fizikai valóságunkban játszódó sztorikban a valóság ilyen szintű és sorozatú tökönrúgása pont a tétjét veszi el a látottaknak, a hőseinkért egy idő után már nem izgulunk, mert alkalmi Supermanként úgyis kivágják magukat a legnagyobb sz@rból is.

Ezek után úgy gondolhatod, hogy nem szerettük ezt a filmet. Tévedsz! Egyenesen GYŰLÖLTÜK MINDEN EGYES KÉPKOCKÁJÁT! A film legtöbbször a Los Angelesi Helyszínelőket idézte fel bennem, amiről tudni kell, hogy ha adja a televízió, akkor egyből átkapcsolok másik csatornára, hányingert keltő látvánnyal és Tele-Tubbie-kat idéző szövegkönyvvel! És mindezt több, mint két órán át! (Jézusmáriaatyaúristen!) Ezzel csak azért nem lehet vallatni minket, mert nézése közben a szereplők übercoolságából fakadó játéka m***turbációja, az önismétlődő jelentek sokasága, melynek zöme a vótmá’-faktor miatt ezerszer használt közhellyé transzformálódtak, valamint a cseppet sem érdekfeszítő történet és tét nélküliség okán olyan fokú unalomfaktorba csap át, hogy ne csodálkozz, ha a hanghatások ellenére bealszol a filmen, de hidd el, akkor sem veszítesz semmit, sőt…

Leszögeznénk: nem szenvedünk Halálos iramban-rasszizmusban, pusztán csak a csapnivaló filmeket rühelljük, mint hentes legény a vegán-mozgalmakat. És lehet, hogy a rajongók lelkébe tapostunk ezzel, de higgyétek el, nem mi vagyunk tiszteletlenek az alkotókkal, hanem ők velünk: igénytelen szemetet hánytak elénk, holott nem voltak nagy elvárásaink – ráadásul még lesz két részre vágott 10. epizód is! És lehet, hogy ez a film megint hozni fog több száz millió dollárt, akkor sem érdekel, mert ez a valami (majdnem alkotást mondtunk, de ehhez képest egy szénakazal valóban az) merénylet mindaz ellen, amit a film és a mozi jelent.

Persze, ha popcorn-élményre vágysz, azt nem tagadhatjuk meg tőled, ahogy mi sem a jó tanácsunkat: minden boltban van már kukorica, amit a mikróban 2 perc alatt elkészíthetsz. Ezzel legalább megspórolod a jegy árát.

Ezt csak így… Objektíven!

Adatlap:

Eredeti cím: F9: The Fast Saga

Év: 2021

Játékidő: 143 perc

Műfaj: akció

Nemzetiség: USA

Rendezte: Justin Lin

Író: Daniel Casey

Fényképezte: Stephen F. Windon

Zene: Brian Tyler

Főbb szerepekben: Vin Diesel, Charlize Theron, Helen Mirren, John Cena, Kurt Russell, Chris ‘Ludacris’ Bridges, Michelle Rodriguez

Képek forrása: imdb.com