Hogyan küzdjünk meg a hétköznapi stresszel?

A stressz leküzdése az egyik legfontosabb kulcsa a hosszú távú, kiemelkedő teljesítménynek, így a legideálisabb, ha ezt a képességet minél fiatalabb korban elsajátítjuk. Azért is ideális már a tanulmányaink alatt megtanulni a hétköznapi stressz kezelését, mert ha jobban belegondolunk itt még csak fél lábbal vannak a legtöbben az életben. Röviden, könnyebb úgy gyakorolni, hogy még mindig ott van a szülői ház adta védőháló alattunk.

Az általunk felsorolt 5+1 tipp azoknak szól, akik szeretnének eltávolodni ettől a védőhálótól, mondhatni maguk szeretnék megoldani a saját problémáikat. Kifejezetten egyszerű tippekről van szó direkt, hogy mindenkinek a hasznára váljon. Az biztos, hogy csak ez a hat technika nem lesz elég egy életre és nem is ez a cél, inkább egy beugró szinthez elegendő segítség.

#1 Vegyél egy nagy levegőt!

A relaxációnak komoly fizikai oldala is van és talán itt a legegyszerűbb elkezdeni a fejlődést. Egy komoly stresszhelyzetben a legtöbb ember reflexszerűen visszatartja a lélegzetét. Ez nem okoz sok problémát egy kicsit túl gyorsan bevett kanyarnál, de egy ennél hosszabb helyzetben, mint például egy vizsgán kifejezetten káros tud lenni. Ha nem is ájul el az ember, de a kevesebb oxigén lassabb gondolkodáshoz vezet, éppen akkor amikor arra a legnagyobb szükség lenne.

A megoldás azonban tényleg kifejezetten egyszerű. “Vegyél egy nagy levegőt!”, ahogy azt már biztos ezerszer hallottad. Lehet, hogy egy orbitális közhely, de működik. Ha odafigyelsz a légzésedre és tudatosan, helyesen lélegzel könnyebb lesz megtalálni a helyes megoldást az izzasztó helyzetekben is.

#2 Írd le!

Kevésbé a pillanatnyi nyomást csökkenti, mint a légzés, sokkal inkább a hosszú távú stressz ellen használ az, ha leírjuk a problémáinkat. Be kell ismernek elsőre kicsit gyerekesnek hangzik az az ötlet, hogy leírom a problémáimat egy füzetbe, de meglepő módon nagyon is hasznos. Például, ha a bizonyos helyzet egy családi probléma azt általában akkor és ott nagyon nehéz átlátni. Sokak lefekvés előtt gondolják át, hogy mit lehetett volna mondani, hogyan lehetett volna jobban kommunikálni a mondandójukat. Ha rendszeresen leülsz és ezeket a gondolatokat papírra veted annak két nagy előnye van. Mindenekelőtt jobban fogsz emlékezni arra, hogy mit is, és hogyan kellett volna jobban csinálni, ha pedig még így is elfelejtenéd akkor fel tudod lapozni. Ennél sokkal fontosabb, hogy azzal, hogy ahányszor történik egy ilyen családi perpatvar, a példánál maradva, te leülsz és leírod, hogy mit gondolsz róla, rákényszeríted magad, hogy tudatosan gondolkozz az esetről. Nem engedheted meg magadnak, hogy a szőnyeg alá söpörd a problémákat mert akkor ott fog tornyosulni a stressz, ezzel a technikával azonban mindig az aznapi adagot tudod leküzdeni.

#3 Nagy ölelés

A legnagyobb és legmarconább embernek is jól esik, ha valakibe akár csak egy pillanatra is belekapaszkodhat. A legegyszerűbb példa, akit biztosan látott már mindenki az a fáradt családapa, vagy az a szülő, aki egyedül neveli a gyerekeit. A munkahely fáradalmai után otthon is minden felelősség az övé, mindenki csak rá támaszkodik, ha segítségre van szükségük, de ő kire támaszkodjon? Ez egy kifejezetten kisarkított példa, de egy kicsit mindannyiunkban, még ha csak időszakosan is, de ott van. Ami ezekben a helyzetekben igazán sokat tud segíteni, ha az embert átölelik akár csak egy percre, persze egy egész film ideje preferáltabb. Egy ölelés alatt könnyen meg lehet feledkezni minden súlyról, ami a vállakra nehezedik, szóval nyugodtan kérjetek egy nagy ölelést a barátaitoktól, barátnőtől vagy baráttól, sőt akár családtagoktól is. Ha az összes tanács közül csak ezt az egyet nem magadért, hanem másokért megjegyzed és megölelsz egy igazán fáradt barátot hidd el te is jobban fogod magad érezni.

#4 Tervezz egy kis nyaralást

Most nem a két hét Horvátországról van szó, hanem az apróbb “kanapé vakációkról”. A rövid pihenés elengedhetetlen a stressz leküzdéséhez, és ennek külön javított verziója, ha ezt a kikapcsolódást előre eltervezed. Például a szerda esti filmezést a hét első felében is lehet várni amikor a hétvége még a látóhatáron túl bujkál. Bármilyen unalmas előadást, vagy céges megbeszélést fel tud dobni egy-egy ilyen apró kis cél. Ha pedig valaki a mikromanagement királya akkor ezt le lehet bontani egészen addig a szintig, hogy reggel berak az ember a doboz sört a hűtőbe és a nap nehezebb pillanataiban csak belegondol, hogy este ott várja majd a behűtött jutalom.

#5 Sport

Kicsit lerágott csont, de okkal. A sportnál nincs egyszerűbb módja annak, hogy kieresszük a gőzt. Lehet ez a legagresszívabb ketrecharc, a Margitszigeten futás vagy éppen a jóga, biztos, hogy ki tudja tisztítani az ember agyát egy kicsit. Itt az egyetlen feladat, hogy mindenki megtalálja a hozzá illő sportágat, mert nem biztos, hogy mindenkit kikapcsol a sakk vagy a kötéltánc. Ha pedig már megvan a kiválasztott sportág akkor csak a rendszerességre kell figyelni és máris könnyebb az ember élete, egy kicsit.

# +1 Vedd észre, hogy ki kell kapcsolnod

Néha már csak azt vesszük észre amikor a stressz átvette az irányítást felettünk. Ez az a pillanat amikor fáradtan hazaérve valaki legapróbb hibájára azonnal egy csontig hatoló ordítással válaszolunk. Ne jussunk el ide inkább figyeljünk oda és érezzük, hogy kezd felgyülemleni bennünk a stressz és ne másokon verjük le.

Képek forrása: pixabay.com