Interjú Kovács Zsolt személyi edzővel

Nagyon nehezen hagytuk ott az edzőtermeket, de megértettük, hogy nekünk is tenni kell a járvány fékezéséért. Te, akinek a sport, nem puszta kikapcsolódás, hanem életforma, – és több, mint öt éve személyi edzőként tevékenykedsz, – hogyan élted/éled meg ezt a helyzetet? Mit bánsz a leginkább?

Tavasszal váratlanul ért mindenkit az edzőtermek bezárása, nem tudhattuk, hogy meddig tart majd, ezért nagyobb volt a bizonytalanság is. A második hullámra viszont úgy gondolom, volt ideje felkészülni az edzőknek, a klienseknek és az edzőtermek üzemeltetőinek is. Sokan, akik tavasszal teljesen leálltak az edzéssel, megtapasztalták, hogy milyen nehéz egy két hónapos kihagyás után újra elkezdeni sportolni.

Most azt látom, hogy motiváltabbak a kliensek, nem szeretnék elengedni ezt a rendszert az életükből, még akkor se, ha ez most igényel egy bizonyos mértékű alkalmazkodást.  Az edzések folytatódtak szabadtéren, háznál vagy online rendszerben, úgyhogy mindenki megtalálhatta a módját annak, hogy formában tartsa magát az edzőtermek újranyitásáig.

Nehéz helyzet ez, de aki a kétségbeesés helyett a megoldásokat keresi, az erősebben jön majd ki belőle.

Mit kezdtél a hirtelen jött szabadidővel, – már ha van ilyen? Mivel foglalod le magad az üresjáratok idején?

Nem lett számottevően több szabadidőm a novemberi bezárás óta. Tavasszal több üresjárat volt, akkor is igyekeztem kihasználni az időt tanulással. Érdemes úgy felfogni edzőként a 2020-as évet, hogy ha kevesebb a munka, legalább több idő jut fejleszteni magunkat. Olvasok, podcasteket hallgatok, illetve haladok a megkezdett képzéseimmel.

A megfelelő fizikum eléréséhez az étkezés legalább annyira fontos, mint a mozgás maga. Te milyen étrendet alkalmazol a COVID-19 alatt?

Alapvetően alacsony szénhidrátos étrendet követek, magas fehérje- és zsírbevitellel. Ennél viszont még fontosabb az étkezések időzítése. Próbálom a napi étkezésemet egy 10-11 órás időablakba szorítani, attól függően, hogy éppen a munkám, hogy engedi. Végre azt látni, hogy a hobbisportolók és úgy egyáltalán az egészségfejlesztés iránt érdeklődők körében is egyre többen választják az időben korlátozott étkezést. Ez egy olyan trend, aminek tudunk örülni edzőként.

Mit ajánlasz azoknak, akik otthon szeretnék minél jobb formába hozni magukat? Hogyan kezdjék el? Milyen mozgásformákat, milyen gyakorlatokat javasolnál és milyen eszközöket szerezzenek be mindenképpen?

Aki teljesen a nulláról kezdené el, annak heti 3×30 perc séta már egy jó belépési pont lehet.

Ha emellett tud aludni naponta 7-9 órát, figyel arra, hogy orron keresztül lélegezzen és még esetleg időben korlátozott étkezést is folytat, akkor már többet tett az egészségéért, mint az emberek nagyrésze. Ezek ráadásul pénzbe sem kerülnek, csak következetesség kell hozzá.

Akinek ez rendszeressé tud válni, annak azt javasolnám, hogy keressen fel egy szakembert, aki segít megtenni a következő lépéseket. Egy laikus számára könnyű elbizonytalanodni amikor edzésprogramok vagy gyakorlatok után kutat az interneten. Végtelen információ, amiből nehéz kiszűrni, mi az ami tényleg hasznos lehet számodra, és mi az, amit jobb kizárni.

Gyakorlottabb sportolók számára érdemes lehet beszerezni otthonra valamilyen edzőhevedert, SMR hengert, gumiszalagokat és egy pár kézisúlyzót vagy kettlebellt.

Milyen edzésfilozófiát követsz? Mire esküszöl?

Mozgásokban gondolkozom és nem izolált gyakorlatokban. Funkcionális edzésnek nevezzük ezt, ahol az alapvető emberi mozgásmintákkal (tolás, húzás, guggolás, csípőhajlítás-nyújtás, cipelések és mászások) dolgozunk úgy, hogy a sérülések lehetőségét igyekszünk csökkenteni, miközben növeljük a teljesítményt.

A funkcionális edzéssel megtanulunk optimálisan mozogni, és remek fizikumot lehet összehozni mellette. Aki kizárólag gépeken végzi az edzését, az szintén remekül nézhet ki, de ez nem elég önmagában.

Melyik a legnagyobb sikertörténeted?

Vannak tanítványok, akiknek sikerült megszabadulniuk nagy súlyfeleslegtől vagy éppen jelentős izomtömeget sikerült felpakolniuk magukra. Ezek nagyon motiválnak engem, mert látom, hogy sikeres a közös munka. Legnagyobb sikernek viszont mindig azt érzem, amikor valaki nulla sportmúlttal érkezik, rendszertelen életvitellel, és ennek ellenére sikerül az évek alatt megszerettetni vele ezt az életformát. Ez hálás feladat, mert jobbá tesszük vele emberek életét.

Milyen könyveket/videókat ajánlasz otthoni edzéshez?

Nem kimondottan edzés témakör, de ha van egy könyv, amit mindenkinek érdemes lenne elolvasnia, az Matthew Walker – Miért alszunk? című könyve. Kevés dolog hangzott el a médiában azzal kapcsolatban, hogy mivel erősíthetjük az immunrendszerünket, így a Covid-19 idején. Az alvásnak hatalmas jelentősége van ebben, mint ahogy az élet sok más területén. Aki alváshiányban szenved, az hátrányba kerül.

Jönnek az ünnepek. Neked milyen recepted van, amit megosztanál velünk?

A karácsonyi menü elkészítését általában a család női tagjaira bízzuk, én a forralt bort szoktam magamra vállalni. Ilyenkor a saját étkezésemben is megengedőbb vagyok, több minden belefér. Narancs, citrom, ánizs, fahéj, szegfűszeg, és egy jó minőségű vörösbor. Nekem sokat hozzáad az ünnepi hangulathoz.

Milyen terveid vannak 2021-re vonatkozóan?

Minden évben tervezek elmenni néhány képzésre és workshopra, hogy év végén visszatekintve azt lássam, jobb edző vagyok, mint tavaly ilyenkor. Ez 2021-ben is így lesz. Harmadik hullámot már nem tervezek!

Képek forrása: Kovács Zsolt