Interjú Szaradics Balázzsal, a Touchbud alapítójával

Honnan jött az ötlet a vállalkozás indítására?

Pár évvel ezelőtt Ázsiában kezdődött minden. Az ötlet onnan jött, hogy betévedtem egy boltba, ahol pólót szerettem volna venni. Kerestem az eladókat, de valami egészen mást találtam helyettük – „virtuális eladókat”. Az egész shopban egyetlen lelket sem lehetett látni a vásárlókon kívül. Ezzel a koncepcióval Ázsiában több helyen találkozhatunk, de nálunk akkor még teljesen ismeretlen fogalom volt.

Az ötlettel a fejemben tértem haza, de motiváció és egy alaposan megtervezett út híján nem mertem belevágni a megvalósításba. Úgy gondoltam, – mint mindenki más – ez a koncepció olyan ázsiai dolog. Itt ennek nincs, és nem is lehet létjogosultsága.

Egy amerikai út, és az ott eltöltött egy év kellett hozzá, hogy a kellő motivációt, indító lökést megkapva belevágjak.

A végleges elhatározást egy személyes probléma hozott, ami nekem és sok más vásárlónak is rengeteg frusztrációt okoz. Egy konyhát szerettem volna építeni új lakásomhoz – de eladókat alig találtam a barkácsáruházban. A hasonló problémával küzdő vásárlókat vettem alapul, ez alapján készült a prototípus is, és így nyitottunk a világ és a barkácsáruházak felé.

Mi a cég profilja, milyen innovatív technológiát tudtok nyújtani az emberek számára?

A három év leforgása alatt a világban és az informatika terén is sok minden történt.

Mi virtuális – amolyan a boltok polcaiba épített – „eladókat” készítünk, amik egy adott polcon található, termékekkel kapcsolatos kérdésekben tudnak segíteni. Nem egy központi információs terminálról van szó, ami a bejáratnál található, hanem egy laptop kijelző méretű „tablet-ről“, ami a polcokba építve kapott helyet. Így, ha bármelyik termék vagy szolgáltatás kapcsán kérdés merül fel, azt azonnal meg tudja válaszolni. Ezzel segítjük a vásárlói élményt és az eladók munkáját is.

Ma már nemzetközi piacokon is jelen vagytok, de honnan indult a cég?

Ausztriában indultunk, de mondjuk úgy, menet közben hazatértünk. A múltam kapcsán azt hittem, a pofonok, amiket kaptam amolyan „magyar pofonok“, aztán az idő múlásával rájöttem, hogy egy teljesen új „nyugati“ országban is megkapja az ember ugyanazokat, vagy nagyon is hasonló pofonokat. Mindegy milyen területen vagy piacon van jelen az ember, vannak, voltak, és lesznek is buktatók. Érdemes ezekre lélekben felkészülni, és érdemes elfelejteni a „kolbászból kovácsolt kerítés“ délibábját. Amíg Budapesten éltem, a lakásom a Dessewffy és a Nagymező utca sarkán volt. Pár lépésre innen található a Prezi irodája. Igenis lehet magyar cégként nemzetközi partnereket találni.

Hol találhatóak a Touchbud-ok?

A rendszer az ausztriai kezdés miatt német nyelvterületre készült, így főként Németországban és Ausztriában vagyunk fellelhetőek, de elkezdtük a nyelvek integrációját, így megjelentek többek között a spanyol, és a magyar ügyfelek is.

Az európai nagy hadjáratot a COVID egy picit lefékezte, de pozitívum, hogy a járvány alatt nyertünk egy díjat, és egy helyezést is az Osztrák Gazdasági Kamarától – mint a legjobb bolton belüli megoldás.

Kinek és miben tudnak segíteni ezek a rendszerek?

Vásárlók, dolgozók, áruházvezetők és beszállítók azok akiknek segítünk.

Egy barkácsáruházi példából kiindulva, ahol nagyjából 100.000 különféle termék található, és a termékpaletta már csillagászati határokat feszeget. Gondolva itt a csavaroktól, a szaunaházakon át a motorcsónakokig mindenre. A dolgozók eszközeink segítségével egy picit gyorsabban tudnak megoldást találni.

Anno a néhai Baumax-nál voltam eladó, akkor ez a szám még csak 60.000 termék volt, de már ebben az időben sem lehetett minden termék minden specifikumát tudni, vagy a pontos összeszerelést minden kiegészítőre vonatkozóan fejben tartani. Pláne úgy nem, hogy a betanítás egy pár nap leforgása alatt zajlott le.

Őszintén szólva féltünk, hogy mit fognak szólni az eladók a virtuális eladók ötletéhez, de szerencsére a kutatásaink és a vezetett interjúk alapján elfogadták a Touchbud-okat barátoknak, akik segítik a munkájukat.

Az áruház vezetők munkáját abban segítjük, hogy kimutatásokat készítünk a legkeresettebb termékekről, a kérdésekről és statisztikákat vezetünk az interakciókról. Nagyon érdekes volt megfigyelni, ahogy a szájmaszkokkal kapcsolatos keresések megjelentek, majd exponenciálisan megugrottak a rendszerben.

A vásárlóknak pedig egy helyi gyors segítség vagyunk. Egy munkatárs, aki mindig ott van, elérhető és azonnal segít.

A startup-nál kaptatok segítséget?

Ausztriának sokat köszönhetünk, mert az első két évben térítésmentesen a rendelkezésünkre bocsátottak egy úgy nevezett co-working, vagyis közösségi irodát. Itt együtt nőhettünk más cégekkel, sokak azonnal tovább is ajánlottak bennünket. Az inkubátor program keretei között jogi és üzleti tervezési segítséget, és rengeteg hasznos kritikát kaptunk.

Mik a jövőbeli terveitek? (bakancslista)

Természetesen felszámolni a járványt Európa összes barkácsáruházában.  De a viccet félretéve, szeretnénk több üzlet felé nyitni. Van már néhány partnerünk a divat és a ruházati szektorból, szépségszalon, és egy multifunkciós irodaház is. Ennek kapcsán új modulokat és rendszereket integrálunk. Van egy új termékünk is, ami Touchbud Play néven lett anyakönyveztetve,. Ezzel az új gyerekkel újra be kell iratkoznunk az oviba, és újra végig kell járnunk a szamárlétrát, de az biztosan sokat segít, hogy egy hasonló utat már végig jártunk.

Szeretném, hogy a csapat többi tagja, picit engem is beleértve, megtalálja azt a „work-life balance-t” amiről álmodunk. Példának okáért – most töltöttem be a 33. születésnapomat, amit leginkább az ügyfeleknél töltöttem … Megint csak munkával, de talán ezekre kell a bakancslista kapcsán jobban odafigyelni.

Kép forrása: Szaradics Balázs