Jön az ősz, ideje feltölteni a D-vitamin raktárakat!

A beköszöntő ősszel fokozatosan csökken a megvilágított nappali órák száma, ezzel a közvetlen minket érő napsütés mennyisége. Mivel a D-vitamin az egyetlen olyan zsírban oldódó vitaminunk, amelyet szervezetünk maga termel, de szüksége van hozzá természetes napfényre, ezért könnyen kialakulhat hiány belőle a zsírraktárak kiürülésével a sötétebb téli időszakban, ha nem gondoskodunk megelőző jelleggel célzott bevitelről. Azonban a jelentkező hiánytüneteket nem könnyű pontosan felismerni, az egyetlen biztos és minden hibalehetőséget kizáró, bár nem kimondottan kellemes módszer aktuális szintjének megállapítására a vérvétel. Kiemelt szerepét nem csak a test kalciumháztartásának szabályozása adja, hanem közvetetten az immunrendszer működésére is hatással van, így fontos, hogy a téli hónapokban is megfelelő szinten tartsuk.

Általában a kevés mennyiség kedvezőtlen hatását említik gyakran, de ritkább esetekben kialakuló túladagolás is káros a szervezetre, ilyenkor gyomorfájás, szorulás, émelygés, hányás jelentkezhet. Egy átlagos felnőtt részére 1500-2000 NE (nemzetközi egység) az ajánlott mennyiség naponta, de számos tényező befolyásolja az igényt, amit figyelembe kell venni, mint például a testtömeg, életkor, életmód, szabadban töltött idő, egyéb betegségek és szedett gyógyszerek. A pótlás megkezdése előtt mindenképpen ajánlott konzultálni orvossal a számunkra személyre szabott adagról.

Pótlását legegyszerűbb a napon való tartózkodással megoldani, azonban a hazai lakosság egy jelentős része nem tölt elegendő időt a szabadban. Sajnos kevés állati eredetű táplálékban található meg elégséges mennyiségben, és célzott étrenddel sem vihető be elegendő mennyiség belőle, ezért ha lehet, inkább az életmódunkon változtatva oldjuk meg a kellő szabadban, napfényen való feltöltekezést. Hiányát okozhatja még fényérzékenységet okozó gyógyszer szedése is, illetve időseknél a bőr öregedése miatt egyre kevésbé hatékony a szervezet előállító képessége.
Sötétebb bőrű emberek is hajlamosabbak erre a hiánybetegségre, mivel a bőrükben nagyobb arányban jelen levő melanin pigment kevesebb napfényt enged a bőrbe jutni.

Hiánytünet jelentkezhet még a vesebetegséggel küzdők kb. 10%-ánál, amelyet esetben egy bizonyos fehérje felszaporodása szintén gátolja a vitamin előállítását, illetve a gluténérzékenyeknek és az olyan autoimmun betegségekben szenvedőknek is különösen figyelniük kell a D-vitamin bevitelükre, mint a cisztás fibrózis, ugyanis esetükben nem képes szervezetük a zsírsejtekben megfelelően tárolni a vitamint.

Forrás: The Healthy/Ízes Élet

Fotó forrása: pixabay.com