Káros lehet a mobilos ébresztőóra

Sokunk számára már nehezen képzelhető el, hogy a nagy és otromba ébresztőóra helyett ne az amúgyis gyakran kezünk ügyében levő okostelefonunkat használjuk ágyunkban erre a célra, ha már többek között a fürdőkádba vagy a WC-re is magunkkal hurcoljuk. Az éjjeliszekrényre kipakolt kommunikációs eszközt viszont nem szerencsés annyira közel tartani magunkhoz. A lefekvéskor még utolsó hír/email/social media ellenőrzéshez kezünkbe vett telefon további értékes alvóidőt rabol el tőlünk, míg a kijelzőből áradó kék fény az alvásért felelős hormonunk, azaz a melatonin-szintünket csökkenti, ezzel garantálva a kevésbé minőségi alvást és a fáradt közérzetet keléskor. Reggel ugyanez játszódik le fordítva: az ébresztő hangjára kelve számos ember első ösztönös cselekedete az éjszaka bejött üzenetek és hírek ellenőrzése, amivel ismét értékes idő megy el, amit akár tényleg magunkra is fordíthatnánk, így könnyen meg lehet csúszni a reggeli rutinnal járó idővel. Ezután garantált a kapkodás és rohanás a munkahely vagy suli felé, ami miatt kevésbé összeszedetten indul a nap. Plusz tény, hogy a vekker hangja sokkal erősebb és könnyebben meghallható messzebbről is, mint a mobilé. A telefonból jövő ébresztő dallamot egy idő után megszokja az ember agya rutinból és a hatásossága később emiatt csökken, így mélyebb álomszakaszban nem fogja elérni a kívánt hatást. Ráadásul a telefon szundigombja folyamatos bűnös csábítást jelent a jól ismert „még 10 perc alvás belefér” helyzethez, míg a mechanikus óra nem ismer kegyelmet.

Forrás: joy.hu

Kép forrása: pexels.com