Mozgó képek: 2020 évértékelő – 2021 kitekintő

2020 különleges év volt mindenkinek, ha csak magyar viszonylatban nézzük, a migránsokat követte a COVID és év végére még egy földrengést is kaptunk, innentől már egy UFO-invázió miatt sem csodálkozna az ember. Az évet megkoronázó vírushelyzet volt azonban az a szegmens, ami egyértelműen rányomta a bélyegét az élet minden területére: hétköznapjaink során megtanultunk otthon maradni, a gazdaság sem dübörgött, egyes szektoroknak mélyütést jelentett ez a rendkívüli időszak, ugyanakkor megtanultuk a home office kifejezést, a kormányintézkedések és lakosságtájékoztatók hatására a végrehajtó hatalom beköltözött otthonainkba, s ezzel párhuzamosan fellendült a hazai mémgyártás is.

A filmvilág sem vehette ki a részét mindebből: sokan Hollywood halálát kezdték el terjeszteni. Tény, hogy filmvilág számára nagy átalakulást jelentett ez az igen nehéz időszak, melynek vesztesei a mozihálózatok voltak. A mozikat érintő csapás azonban nem egyenlő a stúdiók helyzetével: ők még elvannak, tudnak tartalékolni jobb időkre, illetve megpróbálnak igazodni a megváltozott helyzetre. Ez elsősorban a filmforgalmazás átalakítását jelentette és jelenti, ami a kényszerű „ismerd meg a családodat” a.k.a. „maradj otthon” program miatt a tévétársaságok, de még inkább a streaming-szolgáltatók szerepének felértékelődését és térnyerését eredményezte. A streaming lesz az új mozi? A Warner kétes döntése, miszerint számos mozifilmet 2021-ben egyszerre a limitált filmszínházi és streaming-bemutatóra tervez, talán ezt sejteti, ugyanakkor nem szabad elfeledni, hogy ez egy válságkezelő döntés volt: a filmstúdiónak is rohannia kell a saját pénze után. A járványhelyzet nyári (statisztikai) enyhülése megengedte ugyan egyes filmek bemutatását (lásd. Tenet), de az érthető módon nagy sikert nem eredményezett, ellenben mind gyakoribbak lettek a hibrid-bemutatók, azaz a filmek párhuzamos moziba és streamingre irányítása, amin még csodálkoztunk tavaly az Ír esetében, az mára már elfogadott lett. Ennek köszönhetően – ha rövid ideig is – eleve streamingre irányzott filmeket lehetett megnézni nagyvásznon, így olyan filmeket is megismerhetett a közönség, melyek a COVID nélkül nagyobb publicitást talán nem kaphattak volna. A Disney a Mulannal viszont mozifilmet indított útjára streaming-csatornán keresztül: kétes eredménnyel, a Mickey egeres cég mohósága (az előfizetői díjon felül plusz 30 dollárt kértek a filmért) nem váltotta be az elvárásokat. Tény viszont, hogy a Warner idézett döntése egyelőre egyfajta irányt jelent.

Ugyanakkor, ha objektívek leszünk (márpedig miért ne lennénk azok: a név kötelez!), a nehézségek ellenére nem kell temetni a mozi ipart. Ez több okra vezethető vissza:

  1. A filmes francise-rendszer kialakítására még mindig a mozis forgalmazás a legalkalmasabb.
  2. A merchandising iparnak a legnagyobb reklámfelületet a mozi ipar jelenti.
  3. A közösségi élmény szintén csak a filmszínházakban biztosítható, bár tény, hogy ez az érv az embergyűlölő társaink véleményét hidegen hagyja.
  4. A nagyköltségvetésű látványfilmek legautentikusabb felülete a nagyvászon.
  5. A mozi eseményfaktorral bír, ami egy tévés vagy streaming-bemutató esetében nem mondható el.
  6. Ha a járványhelyzet lefut, az emberek kiszabadulnak otthonról, s egyszerűen választható családi programot jelent a mozi, ami szintén egy új fellendülést eredményez a filmszínházak számára.

Addig viszont természetesen ki kell bírni.

Évértékelésünk nem maradhat el listák és számok nélkül sem, amelyek nagyon furcsa képet mutatnak. A Marvel-, DC- és a Star Wars-dömpingnek köszönhetően az elmúlt 10 évben csak az Egyesült Államokban a jegyeladási bevételek többször is meghaladták a 10 milliárd dollárt, nos, 2020 nem erről szólt. A USA-jegyeladási TOP 10-e rendkívül érdekes számokat mutat, hiszen mindössze 5 film haladta meg a 100 milliós bevételt (érdekességként: ez a szám 2019-ben 29, 2018-ban 35, 2017-ben 35, 2016-ban 28 volt) , s ezekből is 3 mozi 2019-ben került bemutatásra.

Érdekesség, hogy a mozik messiásaként várt Tenet – érthető okokból – az USA-lista 14. helyét tudta csak elfoglalni a maga 46,2 milliós bevételével, igaz, világszerte jobban szerepelt, ami a nemzetközi piac a 2000-es évek közepéig lesajnált, de mind inkább újraértékelődő szerepére (azon belül is Kínára) hívja fel a figyelmet.

A bevétel egy dolog, mert minden a pénzről szól, mondhatnánk lefitymálva, de a másik kérdés, hogy kaptunk-e jó filmeket? A válasz az, hogy igen, de tény, hogy akkora csalódások is értek minket, hogy még mindig nem tudunk kiheverni őket. Mozis forgalmazásra elsősorban a blockbusternek szánt produkciók voltak tervezve, s a legtöbbjük 2021-re halasztásra került. Ugyanakkor a hibrid-bemutatóknak köszönhetően olyan lowbudget produkciókat is megismerhettük, amelyek belsőséges, intim hangulatuk miatt visszahoztak valamit abból az érzésből, amiért is megszerettük a művészet hetedik ágazatát, s bizony a streaming terjedésének köszönhetően ezen „kis” filmekre is mind inkább fókuszálni kezdett mind a közönség, mind a kritika, s magunk is ebből a körből találtuk meg a kedvencünket.

Az imdb szerint 2020 legjobb filmje a Hamilton (8,6/10) volt, majd azt követte a Lelki ismeretek (8,2/10). Érdekesség, hogy az örök ranglistán az előbbi az 51., az utóbbi a 158. helyezést érte el, a TOP 250-be más 2020-as film nem fért bele. 2020  legrosszabb filmjeként a Coolie No1-t (1,3/10) értékelték, amit a Laxmii (2,3/10) és a 365 nap (3,3/10) követtek, kiharcolva maguknak a legrosszabb filmek 100-as öröklistáján a 35., 44. és 60. helyezését.

Nem tehetjük meg, hogy a magunk részéről ne állítsunk fel listákat, ám ehhez jeleznünk kell a következőket. A listánk, mivel objektív munkánk csak az év második felén vette kezdetét, így kizárólag erre az időszakra eső hazai bemutatókra fókuszál, így kimaradnak olyan alkotások, mint a Vadon hívó szava vagy az 1917 és a Jojo nyuszi. A másik fontos mondanivalónk, hogy csak azokat a filmeket értékeltük, amiket valóban meg is néztünk, csodáltunk vagy éppen gutaütést kaptunk tőle, bizonyítván, hogy a kultúrmissziónk ezzel a kockázattal is jár.

Az Objektíven.hu TOP 5-ös listája a következő.

A TOP 5 legrosszabb film 2020-ban:

  1. helyezett

4/10-es értékeléssel megosztottan:

  • SZPUTNYIK, mert a lehetőségekhez képest ötlettelen próbálkozásnak minősült.
  • TULAJOK, mert semmit nem adott, így olyan volt, mint az anyósom: van, de minek.
  1. helyezett

3,5/10-es osztályozást kapva megosztottan:

  1. helyezett

3/10-es értékeléssel megosztottan:

  • BECSÜLETES TOLVAJ, mert végigröhögtük, pedig krimiként nyilván nem erre szánták.
  • #KÖVESSBE, mert kult horrorok fakó és át nem élhető fekete-fehér fénymásolata, idegesítő karakterekkel.
  1. helyezett

2,5/10-es értékeléssel megosztottan:

  • AZ ÚJ MUTÁNSOK, mert a mutánsfilmek olyan mutációjával találkozhattunk, amit agyunkból egy láda whiskey sem tud kitörölni.
  • DEAD EARTH, mert megtanított rá, hogy 80 perc akár 3 nappal is felér.
  • MIUTÁN ÖSSZECSAPTUNK, ha az a férfi és a nő közötti vonzalom, amit itt láthattunk, ki fog halni az emberiség.
  1. helyezett

1,8/10-es értékeléssel méltán kiérdemelten:

  • Jiu Jitsu, mert a szegény ember predatora cinematológiai lobotómiát okozott.

A TOP 5 legjobb film 2020-ban:

  1. helyezett

6,8/10-es értékeléssel:

  • MADE IN ITALY, mert bebizonyította, hogy nem ciki a romantika.
  • PALM SPRINGS, mert formabontó és merész volt.
  • TENET, mert bár a filmet meg nem értő közönség széles táborához tartozunk, azért még mindig lenyűgöző.
  1. helyezett

7,5/10-es érdemjeggyel, megosztva:

  • SOSEM KÉSŐ, mert a demens betegek helyzete nem túl vonzó téma, ennek ellenére kaptunk a szívvel-lélekkel megáldott mulatságos történetet.
  • STATEN ISLAND KIRÁLYA, mert felmeri vállalni a posztmodern ifjúság szembenézését, érték-mentőövet dobva számukra.
  1. helyezett

7,7/10-es érdemjeggyel:

  • NYÍLT TITKOK, mert bebizonyította, hogy egy remake felülmúlhatja az eredetit, s mindezt szórakoztató, tanulságos módon.
  1. helyezett

8/10-es osztályzattal megosztva:

  • ÍGÉREM, HOGY VISSZATÉREK, mert a neofeminista hőbörgés nélkül is lehetséges tiszteletet mutatni a NŐK és az ANYÁK iránt.
  • BRIDGET NAPLÓJA, mert leplezetlen tükröt mutat a harmincas hölgyek számára.
  • INKÁBB LENNÉK ÖZVEGY, mert tökéletes diagnózisa a párkapcsolati problémáknak, s mindezt remek alakításokkal fűszerezve.
  1. helyezett

9/10-es értékeléssel, valóban megérdemelten:

  • GYILKOS VONÁSOK, mert egyedi, abszurd, átélhető, hiteles, drámai egyszerre, s egyben mélyütéses KO-t ad a „kémia”-híveinek.

S mi lesz 2021-ben? A moziba látogató közönséget az év első hónapjában – a COVID-nak köszönhetően – valószínűleg a JÁRVÁNY MIATT ZÁRVA feliratú tábla fogja fogadni popcornillat helyett. Ahogy azt már jeleztük, a járványügyi helyzet legnagyobb nyertesei a filmes szekcióban a streaming szolgáltatók, s bizony, ezen a vonalon is számolhatunk jó és értékes alkotásokkal, sőt, sok esetben minőségibb filmekkel, mint amiket a Hollywood-uralta mainstream jelent, ugyanakkor a Warner döntése mindenképpen precedensértékű lehet. Ezért, annak ellenére, hogy a terv azért van, hogy eltérjünk tőle – elvet felrúgva, most nem adunk hírt januári mozibemutatókról (momentán: nincs is), de szükséges látni, hogy mire készülhetünk.

2021-ben számos nagyfilmet hibridbemutató keretében lehet megtekinteni, mint például a Dűnét, Az öngyilkos osztag 2-t, Tom és Jerryt, Godzilla vs. King Kongot, a streamingszolgáltató az HBO MAX lesz.

Folytatódik a Halálos Iramban (de minek?) és újra találkozhatunk James Bonddal is. A képregényrajongók örülhetnek, mert visszatér Venom, továbbá a Fekete özvegy is.

Tom Cruise újra bebizonyítja, hogy ő a Top Gun, de láthatjuk a Mission Impossible 7-ben is. Lesz majd kísértetűzés (Szellemirtók – Az örökség), továbbá számos horrorfilm, többek között a 2020-ra tervezett Kampókéz.

Választék lesz, igaz, a jól bevált franchiseokra építve a bemutatókat, ami 2021-ben, ha nem is tekinthetők meg filmszínházakban, de ágyban, párnák között mindenképpen.

Hogy mit hoz a jövő, objektíven csak annyit mondhatunk: nem tudjuk. De történjen bármi: mi ott leszünk – vagy otthon… Jelentkezéseinket kövessétek 2021-ben is.

Boldog Új Esztendőt Kívánunk és vigyázzatok magatokra! Ezt csak így… Objektíven.

Képek forrása: imdb.com

Adatok forrása: boxofficemojo.com