Sulikezdés zöldebben

Hazánkban átlagosan az egy főre eső éves hulladéktermelés eléri majdnem a 400 kilót (381 kg volt 2018-ban), ami bár bőven messze van az EU-s átlagtól (492 kg/fő), de aggasztó mértékben növekedett az elmúlt 30 évben az általános életszínvonal javulásával és a fogyasztói szokások átalakulásával. Az ismeretterjesztés és köznevelés színtereiként ismert iskolák kiváló helyszínek lehetnek abban, hogy modern, zöld, naprakész ismereteket nyújtsanak, ezáltal környezettudatosabb és hulladékmentesebb életmódra való nevelést biztosítsanak a tanulóknak. Azonban gyakran ezek a helyi szintű zöld kezdeményezések háttérbe szorulnak más, fontosabbnak ítélt ismeretek terhére. Hogyan lehet akkor tudatosan készülni a környezetbarátabb sulikezdésre?

A legjobb mindent kicsiben kezdeni. Kis elérendő célokat kitűzni magunk elé és inkább a megelőzésre, vagyis a hulladék keletkezésének csökkentésére összpontosítani az utólagos kármentesítés helyett. Ajánlott minél szélesebb korosztályt bevonni aktívan, kezdve már a legkisebbekkel. Az iskolai élet beindulásával – főleg az alsós osztályokban tanulóknál – megnövekszik ilyenkor a papírfogyasztás (évente több, mint 100 kg), amely jelentős része végül a szemétben végzi tanév végére. Egy átlagosan 20-25 fős osztálylétszámmal számolva és a számos tantárgy mennyiségének ismeretében könnyen kiszámítható, hogy egy osztálynyi tanuló mennyi papírt fogyaszt el egy tanév alatt. Szemléletes adat, hogy az Egyesült Királyság középiskoláiban csak naponta 185 emeletes busznyi kiterjedésű papírtornyot foglalna el a termelődő papírhulladék, ez évente pedig 258 300 tonnát nyomna. Az általános és középszintű oktatásban a papírhulladék jelenti a legnagyobb részarányt a termelődő szemétben, ezért a legcélszerűbb ennek a mennyiségét csökkenteni.

Zöld iskolakezdéshez ezért ajánlott újrahasznosított papírból készült füzeteket beszerezni, ezzel mintegy 17 fa fölösleges kivágását akadályozhatjuk meg. Megéri olyan üzleteket felkeresni és a későbbiekben preferálni, ahol ilyen környezetbarát alapanyagokból készült papírárut kaphatunk. A papír mellett az írószerből is van ma már választási lehetőségünk: egyik kiváló opció az újratölthető tollak beszerzése, de ha a nebulónak nem kényelmes használatuk, akkor keressük az FSC jelzésű – ezek minősítése garantálja, hogy a termék megfelel a környezettudatos és társadalmilag felelős termelés és gyártás feltételeinek – tollakat.

A tankönyvek csomagolásánál is rengeteg fölösleges szemetet elkerülhetünk, itt is használjunk lehetőleg újrahasznosított papírt, hullámkartont és kerüljük a fényes, díszes, csillogó műanyag borítókat. Az iskolatáska előrelátó kiválasztásával is mérsékelhetjük a környezetterhelést, a PVC-t tartalmazó példányok helyett egy drágább, de tartósabb és strapabíróbb anyagú táska sok évig megbízhatóan kiszolgálja gazdáját, így minél később kerül a szemét közé.

Forrás: Drive Me Baby

Fotó forrása: pixabay.com