Tenetre várva

Már-már közhelynek hangzik, de tény, hogy az idei év egyik legjobban várt filmje a Tenet. Talán nem is konkrétan a Tenet az, amit vár a filmes közönség, hanem inkább Christopher Nolan legújabb rendezése. Mert Nolan az elmúlt két évtizedben egy stílusjeggyé vált, a kritika és közönség részéről egyaránt elfogadott alkotóvá, akinek minden újabb filmje eseménnyé válik, amit rendkívül nagy hype, elvárás és várakozás övez egyszerre.

De ki is Christopher Nolan, akit egy időben az új Spielbergként emlegetnek és aki olyan egyedi, meghatározó stílust, formanyelvet alkotott, amivel a XXI. század Hollywoodjában csak Tarantinot mint régi motorost (ő már a 1990-es években teremtette meg a védjegyét), s talán Denis Villeneuve-t mint ifjú titánt lehet jellemezni.

Az idén 50 éves Nolan már gyermekkora óta a filmezés megszállottja, az első játékfilmje, A csapda (Követés) a minimálköltségvetés ellenére, a sajátos látás- és mesélésmódja okán nyereséget is termelve, a kritikai közönség számára elismertté vált. A filmnoir-ja megteremtette a lehetőséget a 2000-ben bemutatott Mementóhoz, melynek, hasonlóan az előző munkájának nemcsak írója, hanem rendezője is volt egyben. A Mementó egyedi, de nem könnyű darab, a fordított mesélési technikája okán akár követhetetlen is lenne, de tény, az idősíkokkal való játék azóta is Nolan kedvenc módszerévé vált. A mozi számos elismerést, jelölést hozott rendezőnek-írónak, egyben nemzetközi szinten is megismerték a nevét.

A következő alkotása az Álmatlanság egy nagyszabású krimi, neves gárdával (Al Pacino, Robin Williams), s egyben az első olyan nagyjátékfilmje, aminek írói creditjében nem ő szerepel. Ez inkább stúdiófilm, mintsem szerzői, ki is lóg Nolan munkásságai közül, annak ellenére, hogy korrekt, érdekes alkotásnak találják, de hiányzik belőle valami… S ezt talán maga Nolan is érezte, hiszen azóta, minden alkotásának egyben írója is, nemcsak rendezője.

Az igazi fordulópontot 2005 jelenti, ekkor kerül bemutatásra a Batman: Kezdődik! című film, ami új életet lehelt a denevérember-francise-ba, s ezzel az 1990-es években okkal megcsappant nívójú képregényfigura főnixként támadt fel. A …Kezdődik! elsősorban non-lineáris krimi, mintsem szuperhősfilm: a bűn és bűnüldözés kérdését komolyan veszi, a legendás DC rettenthetetlen képregényfigurája Christian Bale alakításában is inkább pszichológiai vizsgálatra szoruló bosszúálló. A sajátos, realista megközelítés a szélesebb közönséget is megnyerte, s nem volt kérdés a folytatás.

Az új Batman-film előkészítése közben volt ideje egy szintén szerzői filmre, Bale és Hugh Jackman főszereplésével, bemutatva két bűvész párbaját. A tökéletes trükk egyszerre drámai, misztikus és a heist-filmek fordulatai egyaránt megtalálhatók benne. A viszonylag kis költségvetésű film – 40 millió dollárért cserébe hatalmas sztárparádé, lenyűgöző vizualitás és Nolanhez méltó eseménysor várja az embert – ha nem is kirobbanó kasszasikert, de egyértelműen pozitív fogadtatást váltott ki.

Hiperstátuszú rendezővé viszont 2008-ban vált, A sötét lovaggal, ami az új Batman-trilógia középső filmje volt. E filmig tudták, hogy képes kiemelkedően jó és viszonylag sikeres alkotásokat gyártani, de itt Nolan bebizonyította, hogy a gigaköltségvetéssel is jól boldogul. A sötét lovag az IMDB-n rövid ideig a világ legjobb filmje helyezést is megszerezte, a történetét – talán némi túlzással – A keresztapához mérték. Mégis – groteszk módon – nem a film amúgy kiváló minősége, hanem a mozi antagonisztikusát játszó Heath Ledger korai halála miatt vált már bemutatásakor kultikussá. Egyes vélemények szerint ezért is szárnyalta túl az akkor még bűvös 1 milliárdos álomhatárt, s eredményezett posztumusz Oscar-díjat a néhai színésztehetségnek.

A mozi lenyűgöző sikere után egy újabb, személyesebb alkotás született, ám ezúttal gigaköltségvetéssel. A 2010-ben bemutatott Eredet mindent felborított, amit addig a moziról tudni véltünk: Nolan az álomutazásával már nemcsak az időben, hanem a valóság rétegein is túlnyúlik, olyan dimenziókat nyit meg, melyekre valóban nem lehetett számítani, s mindezt pazar látványvilággal, sztárokkal (Leonardo Di Caprio) és a rendező-íróhoz méltó csavarokkal társítva. Nolan ezzel a filmmel bizonyította be, hogy mindenre képes: a saját víziói akkor is sikerre vezetnek, ha annak nincs előélete, mint a fekete denevérköpenyes bosszúálló esetében.

Az ezt követő Batman-univerzumhoz való visszatérése kétségtelenül sikeres volt, azonban a rajongói közösség és a szakma már megosztottabb volt. A 2012-ben bemutatott A Sötét lovag: Felemelkedés talán legtöbbet hangoztatott kritikája az volt, hogy túlságosan érződik rajta, hogy Nolan le akarja zárni a Batman-sorozatát. Ez igaz is, ugyanakkor leginkább ez az a film, ami a trilógiából a legközelebb áll a képregények világához (a …Kezdődik elsősorban Frank Miller Batman: Első év, addig a …Felemelkedés a szintén Miller által megalkotott A sötét lovag visszatér című képregényét veszi alapul), de egyes fordulatai még mindig Nolanesek.

A Batman-szériát követően, melynek záró epizódja szintén meghaladta a milliárdos bevételt, ismét saját ötlethez fordult, s elkészítette a 2010-es évek egyik legjobb sci-fijét. A Csillagok között komplexitásával, lassú tempójával nem éppen a main stream felé hajaz, ugyanakkor a történet mondanivalója Nolanes. Igaz, most mellőzi a történeti csavarok gyártását, de érezhető, hogy Nolan személyesebb húrokat próbál pengetni. Egyes kritikai felhangok ezt sérelmezték ugyan, de a közönséget lenyűgözte a látványvilág mellé társuló érzelmi töltet.

A sci-fi, fantasy és a krimi műfajban eddig nagyot alkotó Nolan-től szokatlan választásnak bizonyult a Dunkirk. Mi újat lehet mondani a háborúról? – vetődött fel a kérdés. Nolan, aki a film ötletét már régóta dédelgette (állítólag kedvesével sétált a háborús helyszínen, amikor eszébe ötlött, hogy egy filmet kellene készíteni), alaposan meglepte a közönségét: történelmi tabló vagy háborúellenes propagandadráma helyett az ismeretlen ellenségtől való menekülésre helyezi a hangsúlyt és a klausztrofób-túlélő thrillert teremt, melynek gyökerei A cápában és az Alienben keresendők, mintsem a Ryan közlegényben. A visszafogottabb költségvetés (100 millió dollár) ellenére elsőosztályú látványt kap a néző, egyből bevonzva a nézőt a Nolan-i atmoszférába úgy, hogy megint biztos kézzel rúgja fel a lineáris történetmesélést.

Nolan filmjeire – egy kivételtől – az egyedi látásmód a jellemző, aminek fő vezérlőelve az író-rendező víziója. Örök segítőtársa testvére, Jonathan Nolan, aki az írásban partnere (az ő novellájából született a Mementó), de nem feledkezhetünk meg arról sem, hogy állandó szerzőtársa Hans Zimmer zeneszerző, aki tovább segít elmélyíteni a rendező által megteremtett atmoszférát. Nolan – hasonlóan Sergio Leonéhoz, Tarantinohoz, Scorsese-hez – szereti az állandó színészstábot is, így filmjeiben gyakran visszatérő vendégként köszönthetjük többek között Michael Cainet, Joseph Gordon-Levitt-et.

Hogy mit hoz a legújabb filmje, a Tenet, még nem tudhatjuk – augusztus 26-ig várnunk kell. Bennfentes pletykák szerint egy újabb vizuális csoda várható. Ebben viszont Nolan, akitől bizton számíthatunk számos csavarra is, igazi mester, ráadásul úgy, hogy egyszerre tudja kiszolgálni a kritikát és a közönséget, a szakmát és a pénztárakat. Nolan még nem felejtette el azt, ami anno Hollywood sajátja volt: az álmok és a víziók megvalósítása. Nem véletlen hát, hogy ő írja és egyben rendezi is a filmjeit. Ettől válik olyan hitelessé minden filmje: saját szabályokat teremt és a szerint is alkot. És ebben úgy tűnik senki és semmi nem akadályozza már meg: azt és úgy csinál, ahogy ő álmodta meg, a stúdió akarata ellenére. Mert Nolan, az egyéniségének köszönhetően, már maga a stúdió.

CHRISTOPHER NOLAN RENDEZÉSEI SZÁMOKBAN

Cím

Eredeti cím Bemutatás éve Költségvetés Nemzetközi bevétel IMDB szerint:

OBJEKTÍVEN:

A csapda

The Following 1998 6 ezer $ 240 ezer $ 7,5 nem láttuk

Mementó

Memento 2000 9 M $ 39 M $ 8,4

8

Álmatlanság

Insomnia 2002 46 M $ 113 M $ 7,2

6

Batman: Kezdődik!

Batman begins 2005 150 M $ 374 M $ 8,2

7,5

A tökéletes trükk

The Prestige 2006 40 M $ 109 M $ 8,5

8,8

A sötét lovag

The Dark Knight 2008 185 M $ 1004 M $ 9,0

8,8

Eredet

Inception 2010 160 M $ 825 M $ 8,8

9,0

A sötét lovag: Felemelkedés

The Dark Knight Rises 2012 250 M $ 1084 M $ 8,4

8,7

Csillagok között

Interstellar 2014 165 M $ 675 M $ 8,6

8,8

Dunkirk

Dunkirt 2017 100 M $ 526 M $ 7,9

8,5

Tenet Tenet 2020 205 M $

Bemutató augusztus 26-án!

Adatok és képek forrása: imdb.com