Továbbtanulás az Egyesült Királyságban a Brexit és a koronavírus árnyékában

A 2020-as év mindenki életét megnehezítette valamilyen téren. 1 évig szinte mindenki teljes bizonytalanságban élt a vírus okozta pandémiának köszönhetően. Nem volt ez másként a külföldön továbbtanulni készülő diákokkal sem, akiknek nem csak a koronavírus miatt (volt) nehéz meghozni bármilyen döntést, hanem a Brexit miatt is.

Az Engame Akadémia nem reprezentatív kutatásából kiderül milyen mértékben is változtatta meg a fent említett 2 tényező a diákok döntését a továbbtanulásra vonatkozólag.

Brexit

Az előző évek statisztikái alapján a legtöbb külföldre jelentkező magyar diák listáján Ausztria, Németország és az Egyesült Királyság egyetemei álltak az élen, ez azonban az Egyesült Királyságban az előrejelzések alapján a Brexitnek köszönhetően jelentősen változni fog több okból kifolyólag is:

  • Megemelkednek a tandíjak: eddig az EU-s diákok számára sokkal kedvezőbbek voltak a tandíjak, mint az EU-n kívülről érkező diákoknak, hiszen az éves tandíj 9250 font volt. A 2021-es évtől azonban ez akár az eddigi tandíj 2-3x-osa is lehet, vagyis 10-38000 font, ami valljuk be lényeges különbség mindenki számára pénzügyi helyzettől függetlenül.
  • Nem lesz többé igényelhető a diákhitel: az eddigi évek során az Egyesült Királyság egy bárki számára viszonylag könnyen elérhető, rendkívül kedvező diákhitelt kínált az EU-ból érkező diákoknak, mely a teljes tandíjat fedezte és csak akkor kellett visszafizetni, amikor a diákok már anyagilag igen biztos lábakon álltak, vagyis keresetük meghaladott egy bizonyos, viszonylag magas összeget. A Brexittel azonban sajnos ez is megszűnik, így a megemelkedett tandíjak mellett most már diákhitelt is igencsak nehéz lesz igényelni.
  • Kötelező vízum: ha az eddigi plusz költségek még nem lettek volna elegendőek, sajnos mostantól vízumot is igényelniük kell az EU-s diákoknak, ami szintén egy kb. 300.000 Ft-os költséget jelent az eddigiek mellé.

“Nagyon szeretnék a UK-ben továbbtanulni, de az emelt tandíj és a diákhitel megvonása miatt nagy a valószínűsége, hogy nem fog sikerülni.”

Ezek után nem csoda, hogy vannak, akik 84%-os visszaesésre is számítanak az Egyesült Királyságba jelentkező EU-s diákok tekintetében.

Az Engame Akadémia felméréséből ítélve ilyen mértékű visszaeséssel talán nem kell számolnunk, ami talán annak is köszönhető, hogy egyes egyetemek már dolgoznak a lehetséges enyhítéseken. A University of Essex, illetve a University of Stirling például már olyan EU-s diákoknak szóló garantált ösztöndíjat vezet be, amely 5-8000 fonttal csökkentené az éves tandíj összegét.

A lentebb látható ábra alapján a megkérdezett diákok 27,6%-a gondolkodott az Egyesült Királyságban való továbbtanuláson a Brexit előtt, majd vetette el a brit kormány döntésének következtében. A szülőknél ez a szám jóval magasabb, 36,8%. A diákok további 34,6%-a még nem döntötte el biztosan, hogy az új feltételeket figyelembe véve is szívesen tanulna- e a Szigetországban. A 11-12.-es diákok szülei biztosabbak döntésükben, hiszen csak 15,8%-uk válaszolta, hogy még nem döntötte el, hogy szeretné-e, ha gyermeke az Egyesült Királyságban tanulna. 11,5%-a a diákoknak azonban a megemelkedett költségeket figyelembe véve is az Egyesült Királyság mellett döntene.

“Eredetileg Angliában terveztem továbbtanulni, de a hirtelen horribilis tandíjakkal, és szinte alig létező ösztöndíj lehetőségekkel esélytelen, hogy ki tudnánk fizetni, így az angliai továbbtanulás esélye teljesen elveszett. Még reménykedek, hátha bevezetnek több ösztöndíjat így, hogy csomó EU-ból beáramló diák kiesik. Ebben az esetben beadnám két angliai egyetemre is,hátha van esélyem ösztöndíjra.”

A Brexit következtében várhatóan más EU tagországok kerülnek majd előtérbe, ahol az oktatás színvonala hasonlóan magas, a megélhetési költségek és a tandíj azonban jóval kedvezőbb. Az utóbbi években Hollandia népszerűsége is fokozatosan nőtt a magyar diákok szemében, hiszen ott is rengeteg angol nyelvű, magas színvonalú képzést kínálnak, kedvezőek a tandíjak és az ország lakosságának több mint 90%-a beszél angolul. Ezenkívül Franciaország, Olasz-, illetve Spanyolország jöhet még szóba leginkább a diákok körében, hiszen sokan ezen országok nyelvét tanulják másodnyelvként. Így viszont a diákoknak a megnövekedő túljelentkezés miatt nehezebb felvételi követelményekkel kell számolniuk ezekben az országokban.

Koronavírus

A COVID19 járvány mindenki évét beárnyékolta és befolyásolta. Természetesen a végzős és 11.-es diákok életére és döntéseire is nagy hatással volt, hiszen ilyen bizonytalan helyzetben nehéz megmondani mi is a legjobb. A legtöbb egyetemen a 2020-as évben online folyt az oktatás az év nagy részében, ami bár az oktatás minőségéből nem feltétlenül vett el, a közösségi életet és az elhelyezkedést egy idegen országban mindenképp megnehezítette. Csak azért, hogy aztán karanténban töltsük a mindennapokat nem feltétlenül éri meg kimenni egy idegen országba, főleg, ha ott magasabbak az esetszámok, mint Magyarországon. Az egész világot megbénító vírus hatása a továbbtanulásra azonban az Engame Akadémia kutatása szerint nem olyan nagy, mint azt talán elsőre gondolnánk. A megkérdezett diákok 63,9%-ának nem befolyásolta a terveit a járvány, a szülők döntését pedig ilyen szempontból még kevésbé változtatta meg a világjárvány okozta helyzet.

 “Remélem, hogy a vakcinák miatt hamarosan vége lesz a járványnak, illetve nem érezném magam nagyobb veszélyben külföldön a Covid-19 miatt mint a hazámban.”

A legtöbben inkább amiatt aggódnak, vajon lesz e személyes oktatás már az első évükben is és reménykednek, hogy a vakcina segítségével sikerül megállítani a járványt a következő tanév kezdetéig. Ahogy az a lenti ábrán is látszik, a diákok közel ⅔-a nem változtatna első évének kezdődátumán és a személyes oktatást preferálná. Vannak azonban olyanok is, akik halasztanának egy évet, hogy biztos minden visszaálljon a rendes kerékvágásba vagy egyáltalán nem mennének ki külföldre .

“Dolgoznék tanulás mellett, de a COVID-19 miatt kevesebb a munkahely, nehezebb állást találni. Így pedig nem tudnám finanszírozni a kintlétemet.”

Piszker Bence idén elsőéves a The University of Manchesteren, így őt is erősen érintette a járvány. Arról kérdeztem, hogy folyik az oktatás Angliában, és hogy telik az első éve.

Management szakon tanulok, és itt is, mint Angliában általában, október 5-én kezdődött az oktatás. A diákok választhattak, hogy távolról teljesen online, vagy Manchesterben egy úgynevezett “blended learning” rendszerben kezdik meg a tanulmányaikat. A blended learning és online rendszerben az akár több száz fős előadásokat (lecture) előre felvett videókkal helyettesítették, míg a kiscsoportos szemináriumok 2 heti rendszerességgel élőben, illetve online lettek volna megtartva.  A második hétre azonban olyan szinten elterjedt a vírus az egyetemen, hogy a szemináriumok megtartását is korlátozták. Csak azt lehetett személyesen megtartani, amit online nem lehet megoldani (pl. kémia laborok). Mivel business szakon tanulok, nekem minden órám online lett leadva. A negyedéves és féléves számonkérés is online zajlik, fele-fele arányban vizsgákkal és beadandókkal. A második félévre úgy tudom minden személyes órát felfüggesztenek, egyedül a könyvtár lesz látogatható komoly korlátozások mellett. Az egyetem azt kéri, hogy a diákok ne térjenek vissza a vizsgák után és szerintem személyes oktatás nélkül nem is éri meg visszatérni, hisz a megélhetési költségek magasabbak, mint Magyarországon.

Az oktatás minőségével nagyon elégedett vagyok. A tanáraim általában komoly szakmai tapasztalattal a hátuk mögött oktatnak, így az elmélet mellett nagy hangsúlyt fektetnek annak gyakorlati alkalmazására is. A teljesen online oktatás azonban több negatívummal jár. Előfordul technikai hiba, például volt olyan szemináriumom, ahol mi nem hallottuk a tanárt se a tanár minket és így az óra fele azzal ment el, hogy a csoportot az egyetemi platformról egy zoom hívásba irányítsuk. Az előadások értékéből is sokat elvesz, hogy az interakció lehetősége nélkül, előre felvett videókon folynak. Talán a legnagyobb probléma a személyes ismerkedés hiánya, ami az egyetem egyik legfontosabb értékét, a kitűnő networking lehetőséget csorbítja ki. Sajnos megfigyelhető, hogy a bizonytalanság és a vírus okozta veszély miatt a diákok nagy része befordult és depresszióval küzd.

Úgy tűnik ebben a tanévben már nem lesz változás, remélem jövőre megtapasztalhatjuk milyen az egyetemista élet “békeidőben”.

Képek forrása: Engame Akadémia

Kiemelt kép: pixabay.com