Új lengyel villanyautó debütál

Két futurisztikus modellel robbanna be a piacra az új lengyel cég, az Izera. Egy ferdehátú és egy kisebb méretű SUV-val készülnek piacra lépni.

A nyugat-lengyelországi hegységről elnevezett Izera egy új elektromos autó márka, amelyet a lengyel Electromobility Poland fejleszt. Az anyacéget 2016-ban alapította négy lengyel állami energiaszolgáltató azzal a feladattal, hogy fejlessze ki és gyártsa le a lengyel villanyautót.

A döntés teljesen érthető, ha belegondolunk, hogy Lengyelország a legnagyobb olyan EU tagállam, amelynek nincs saját autógyártója. Más indíttatása is lehetett az energiaszolgáltatóknak, hogy beszálljanak a gépjárműiparba. Ugyan tényleg nincs saját autógyártója Lengyelországnak, azonban az ágazat a gazdaság második legnagyobbja, és a GDP 7 százalékát adja amellett, hogy csaknem 470 ezer munkahelyet teremt.  Így nemcsak egy igazán élénk gazdasági ágazatban indul a Izera, de a hazai szakértelem és munkaerő is jelen van a nemzeti gépjárműgyártás számára.

Egyelőre csak egy online bemutatón láthattuk a két Izera modellt. Mindkettő prototípus formatervezésével az olasz Torino Design-t bízták meg, ahol nem más, mint a brit Jaguár korábbi formatervezője, Tadeusz Jelec irányította munkát. A szükséges tervezési-műszaki segítséget a német EDAG Engineering adta a lengyel projektnek.

A tervezés egyik fő szempontja – a lengyel mentalitáshoz híven – a családbarát formátum volt, így mindkét modell nagy tengelytávot kapott, hogy azon egy kényelmes, tágas kaszni férhessen el, amely praktikus akár a nagycsaládosoknak is.

A formák kívül-belül még változhatnak, de az Electromobility Poland vezérigazgatója, Piotr Zaremba a bemutatón elmondta, hogy a jellegzetes vonalak biztosan maradnak, így 2023-ban a tervezett sorozatgyártáskor nem egy teljesen más járművet fog kapni a nagyközönség.

A cég az Európai Unió összes országában szeretnék piacon látni az Izera mindkét modelljét. Azonban a promóciót leginkább online formában képzelte el a cég, ezért is országonként egy-két szalonban gondolkodnak. – tette hozza az igazgató.

Felszereltségi csomagokról még nem tudunk sokat, bár a bemutatón pár részletet elhintettek. Az autókat kétféle akkumulátorral tervezték, amelyek közül a nagyobb eléri a 400 kilométeres hatótávolságot és a 0-ról 100 km/h-ra gyorsulása kevesebb, mint 8 másodperc lehet. Mindemellett lesznek egy-, valamint kétmotoros és két- és négykerék-meghajtású verziók is.

Várható, hogy az Izerák minden modern vezetéstámogató rendszerrel fel lesznek szerelve, sőt egy mobil alkalmazást is fejlesztenek az autók mellé, amellyel a tulajdonos távolból is ellenőrizni tudja a kocsija állapotát, helyzetét, sőt a klímát is el tudja indítani.

A formatervezés is teljesen versenyképes, ha a végleges, sorozatgyártott modell is megtartja a prototípusok modern és mégis végtelenül elegáns vonalvezetését, akkor az Izera külsőre már biztos a luxusautókkal is fel fogja tudni venni a versenyt. Ami azért is nagyon komoly eredmény, mert a lengyel családoknak megfizethető árat ígér a cég, bár ezzel kapcsolatban nem tudtak konkrétumot mondani az online bemutatón.

Az Electromobility Poland biztos, hogy partnerként egy ismert, külső autógyár elektromosautó-platformjára tervezi építeni a két modelljét. Az, hogy ez a Volkswagen MEB platform vagy a francia PSA új eVMP-je lesz-e még nem tudják, de még a Tesla sincs kizárva, mint beszállító. Az amerikai azért is lehet esélyes, hiszen most épül az európai üzeme Berlin mellé.

Mindenesetre amíg a cég a lehetséges beszállítókkal tárgyal addig az Izera-gyár leendő helyét is keresi. A tervek szerint az alapkő letételét követő harmadik évben már kész autóknak kell legördülnie a lengyel gyártósorokról.

Forrás: Origo.hu

Kép forrás: wikimedia.org