Véres apáca 2: Az átok, avagy Igazán nem kellett volna

Az életben vannak kihívások, melyek lelkünket csak erősebbé teszik. Ennek fényében vágtunk bele kulturális hadjáratunkban, tudva-tudván, hogy filmes kutatásunk során kincsek helyett olykor szemetet fogunk, de Nietzsche után tudjuk, ami nem öl meg, az… Nos, a Véres apáca 2: Az átok majdnem a végünket jelentette, de csak majdnem, így valószínűleg szupererőre tettünk szert.

Amikor erre a filmre (?) rábukkantunk, már fel kellett volna ébrednie a gyanúnknak, de úgy voltunk, jólesne egy jó kis horror. Persze, hagyjuk az elvárásokat, a „jó” mércéjének lécét is – az eddig átélt kultúrsokkok hatására – pigmeusi magasságokra állítottuk, és már annyinak is bőven tudtunk volna örülni, ha nem lesz annyira rossz, hogy a szemünket kikaparjuk. Ez a film (?), annál is rosszabb volt. Pedig, mint mondtam, voltak gyanújelek…

Először is a cím, ami leginkább egy kínai T*scós árucikk minőségére emlékeztetett, de most szórakozni, vagy legalábbis röhögni akartunk, ezért nagyvonalúan legyintettünk. Ezt a hibát Ti ne kövessétek el!

Másrészt, hogy a film (?) 3000 dollárból készült. Az amatőr pornós költségvetés összegén is elsiklott a tekintetünk, biztos csak elírás az egész, de nem! A film (?) láttán úgy értékeltük, hogy még ebből is lenyúltak. És most döbbenjetek meg: felhívjuk a figyelmet a címben szereplő „2” számra. Igen, ennek a filmnek (?) van első része is, ami 1200 dollárból készült. Boldogok a tudatlanok, ismerjük az igét, s mi is azok vagyunk, a sorozatindító ópuszt nem ismerjük, de a folytatást – sajnos – látva, már nem is fogjuk, mert boldogok a tudatlanok.

Akár rá is térhetnénk a történetre, mert kreáltak valamit, ami emlékeztet valami sztori-hajtásra. Van egy démon, a véres apáca, ami elcsábít és gyilkol. Eddig oké. Van egy bordély, ahová kanos pasasok gyülekeznek, hogy bulizzanak, és akkor lecsap a démon. Persze van pap, démonvadász, prostik, strici, naiv 21 éves kiscsávó (kinéz vagy 35-nek). Szóval a sztoriszál egy filmtörténeti orgazmus. Kontinuitás még az egymást követő jelenetek között sincs, szóval ne is álmodj az egy egész filmen átívelő dramaturgián. A párbeszédek értelmetlenül közhelyesek, s még egy pornófilmben is nagyobb mélységek fedezhetők fel (és most ne gondoljatok bele semmi szexualitást).

A szereplőgárda a cinematológiai turkálóbrigád: annak idején a kisdobosok 6 pontját nagyobb átéléssel szavaltuk, mint itt a drámainak szánt egysorosakat. Persze, mondhatnátok, mit várunk amatőr színészektől. Ám, most figyeljetek: van, akit az imdb jegyez (!) – igaz, az egyik hölgyeményt (Tina Krause) alapvetően soft-pornó-horrorokban, de a démonvadászt játszó, külsőleg inkább termelőszövetkezetből leszázalékolt traktorvezetőt megidéző művész (?), Mark C. Fullhardt nevéhez 42 cím is fűződik. A filmográfiákat látva persze perverz kíváncsiságunk felébredt a jóízlésünk rovására, ha a bátorságunk nem is. A casting egyebekben is csak akként jellemezhető, hogy éppen ki ért rá és olcsón: a démont kereső pap inkább emlékeztet egy betonkeverő segédmunkásra (ki van varrva, mint egy kalocsai hímzés), s az egyik csábító démon is mintha a Nyugati aluljáróból szökkent volna elő, olyan mosollyal, hogy vártuk a két foga közötti reklámszünetet.

Fényképezésről nem lehet beszélni, ma már mobillal hitelesebb és jobban szerkesztett képeket lehet készíteni, hangtechnika nincs, vágás van, ám az olyan durva és hézagos, mint a Hungária körút. A trükkök borzalmasak, s mivel ezt érezték is, a film (?) műfaját horror komédiaként aposztrofálják erotikus éllel. Ezzel kapcsolatban csak három dolog. 1. Az Új Mezőgazdasági Magazin csibekeltetőkről szóló híradásában átélhetőbb erotika van, mint a Véres apáca 2-ben. 2. A horrornak szánt részeken valóban lehet röhögni, ellenben (a legrémisztőbb mindenképpen az apáca-démont játszó férfi tangában) 3. A komikusnak szánt jeleneteken nem. Akkor, Petőfi sorait idézve: Minek nevezzelek?

A Véres apáca 2-t filmnek nevezni semmiképpen nem lehet, egy cinematológiai Trabant ez, ismervén a kelet-német autócsoda mindennemű problematikáját. Ellenben iskolapéldája annak, hogyan ne készíts filmet. Szóval, ha megnézed (ne tedd!), akkor így ne!

Fejünkhöz lehet vágni: mit vártunk egy amatőr filmtől? Kicsi a költségvetés: miért rúgunk bele? Először is azért: miután láttuk, jólesik belerúgni. Másodszor azért: mert ezt a förmedvényt, ha gerillamódon is, de forgalomba hozták, mint film. Harmadszor azért: mert ami olcsó, nem kell feltétlen, hogy rossz is legyen. (Emlékeztek a Shop Stopra? 25 ezerből készült, az is csak a zenei jogok miatt került annyiba, s kultusz lett belőle.) Negyedszer azért: mert objektívek vagyunk.

A Véres apáca 2 nem azért rossz, mert  nem volt hozzá büdzsé, hanem azért, mert nem nyújt semmit, ami elvárható egy filmtől.

Hangsúlyoznunk kell: a művészet nem pénz kérdése, a megvalósítás inkább, de a mai eszközökkel, már sok-sok minden pótolható vízió és lelemény segítségével.

Hogy értsd:

  1. Vízióhoz nem kell pénz: ötlet, mondanivaló, cél kell hozzá. Ha valamit közölni akarsz, akkor mondd el, ha meghökkenteni akarsz, lepj meg, ha szórakoztatni akarsz, szórakoztass, de egy dolgot nem csinálj: ne alibizz!
  2. Jó sztorihoz nem kell pénz, ellenben ötlet, tehetség igen.
  3. Jó párbeszédekhez nem kell pénz, ahogy ahhoz sem, hogy a történet tartalmazzon kontinuitást, dramaturgiát.
  4. Kép- és hangrögzítés ma már elérhető. Persze, ez nem azonos értékű egy stúdiórendszer felszereltségével, de arra már alkalmas, hogy néhány műfajba belekóstolj. Egyszerűbb játékfilmtől kezdve a dokumentarista stílusig biztosítható a háttér akár házi eszközrendszerrel is.
  5. A képi kompozíció. Ha filmezel, egy művészi beállítás nem kerül pénzbe. Látásmódra, vizuális érzékre van szükség és spirituszra. A képi rögzítés házi technikával ma már 16:9-es képarányban adott, azonban érdemes elgondolkodni szélesvásznú képek alkalmazásában (2,35:1, 2,40:1, 2,76:1), amivel nemcsak mozihatást tudsz elérni, hanem azt a turpisságot is elkövetheted, hogy „kitakarásos” módszerrel eltünteted azokat a részeket, amelyek bénává, üressé teszik a rögzített képsorokat. Ezt utómunkával, freeware programokkal is el lehet érni.
  6. A színészi játék. Természetes, hogy a haveroktól nem várható el Robert De Nirók legyenek, ellenben, ha valóban hisztek az ügyben, akkor legalább annyi igen, hogy komolyan vegyék azt, amibe belevágtok. Ha nem hisztek, akkor csak ilyen véleményeket számíthattok, mint, amit fentebb olvashattok.
  7. Vágás. Szintén elérhető mindenki által freeware szoftverek révén is lehet nagyon jó vágásokat elérni: ritmusérzék és művészi szemlélet szükséges hozzá.
  8. Stílus: ez csak az alkotókon múlik, semmi máson.

Láthatjátok, hogy a fentiek megléte nem pénz, hanem tehetség kérdése. Nyilvánvalóan csak, ha tudod, mit akarsz. De anélkül… Csak a Véres apáca 2-höz hasonló förmedvényt adsz ki magadból, de akkor számíts a hozzá méltó kritikákra is. Csak így… Objektíven.

Adatlap:

Eredeti cím: Bloody Nun 2: The Curse

Év: 2021

Játékidő: 71 perc

Műfaj: horror

Nemzetiség: USA

Rendezte: Will Collazo Jr.

Író: Will Collazo Jr.

Fényképezte: Will Collazo Jr., David Rodriguez

Zene: Will Collazo Jr.

Főbb szerepekben: Shawn C. Phillips, Tina Krause, Jen Elyse Feldy, Mark C. Fullhardt, Angie Hansen, Carl J Grasso, Will Collazo Jr.

Képek forrása: Véres apáca 2: Az átok